30 August 2008

51 Tahun selepas merdeka?


Apa ertinya merdeka jika diri sendiri masih terasa dijajah? kemanakah hilangnya erti merdeka? Adakah hanya terletak pada perkataan sahaja "MERDEKA?". Setelah 51 tahun merdeka aku tak dapat memahami disebalik isi merdeka. Seperti hamba didalam kuasa kerajaan yang hanya mahu menggunakan kesempatan terhadap rakyat.

Jika pihak kerajaan suruh masuk lubang jamban pon mesti ada rakyat yang sanggup. Mengapa jadi bodoh? Adakah kita tak punya harga diri? Janganlah nak jadi anjing kerajaan! Itu semuanya bodoh! bangang! Tak masuk akal. Kita hidup untuk lakukan apa yang kita mahukan. Itulah baru sebenar erti merdeka dalam diri. Macam lah kita tak tau apa yang kita buat tu betul atau salah.

51 tahun selepas merdeka. Kemanakah kebajikan terhadap rakyat yang selama ni tunggang langgang dengan kerenah pihak kerajaan yag suka mengambil kesempatan? Mengapa masih ada rakyat yang tak punya rumah? tiada perkejaan dan menganggur? masih ada yang tinggal dirumah setinggan? Sedangkan Malaysia digelar negara maju?

Fikirkan dan renungkan sendiri

No comments: